Bekijk profielpagina

Computer Club -- 📠 Telex #27: je hebt spelen en spelen-spelen

Computer Club -- 📠 Telex
Computer Club -- 📠 Telex #27: je hebt spelen en spelen-spelen
Soms wordt een nieuwe Olympische sport geïntroduceerd die een kleine aanpassing van een bestaande sport is, maar ze wel in één klap veel interessanter maakt. Kijk maar naar 3x3 basketbal, bijvoorbeeld. Als wij zelf suggesties zouden mogen doen, gaan we voor ‘zwemmen met kleren aan’, ‘al fietsend boogschieten’ en ‘100 meter koprol’. We hopen van harte dat onze voorstellen serieus worden genomen en schreven in afwachting van een reactie alvast deze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief over spelen
Vorige week brachten we in de podcast het nieuws dat Netflix een zwaargewicht uit de gaming-industrie heeft aangenomen.
Deze week is het kommertijd. Dat geeft ons dan weer tijd om ons af te vragen: waarom wil Netflix ook de gamingmarkt veroveren?
Omdat games natuurlijk mee concurreren in de strijd om onze ogen. In 2019 liet CEO Reed Hastings al verstaan dat hij zich meer zorgen maakt over Fortnite, dan over directe concurrenten als HBO of Hulu. Recent onderzoek bevestigt die vrees: jongeren verkiezen games boven films en series.
Games zijn natuurlijk óók een manier om je ‘IP’ te laten shinen. Denk dan aan de Batmobile of de Delorean in Rocket League. Of aan Star Wars- en Marvel-personages in Fortnite.
Je kan zelfs heuse AAA-games bouwen rond je franchises, zoals Disney met EA doet. (Met gemengd succes, waardoor het ook met Bethesda en Ubisoft gaat samenwerken.) Netflix moet dan wel oppassen. Films gebaseerd op films of series zijn vaak maar slappe saucissen. En techbedrijven zijn niet per se goed in games maken. Dat hebben Google en Amazon aan de lijve ondervonden.
Misschien kunnen ze gewoon een dikke game studio kopen, zoals Tencent of Microsoft hen voordeden. Developer CD Projekt RED bijvoorbeeld. Daarmee zou de The Witcher-cirkel mooi rond zijn, want de serie loopt sinds 2019 op Netflix. Bijkomstig voordeel: de aandelen van de Poolse studio staan nog altijd aan een prijsje, na het Cyberpunk 2077-fiasco.
Nee, we moeten het natuurlijk niet te ver zoeken: mobile games. Netflix zou het komend jaar gratis enkele ‘spin-off’ spelletjes toevoegen aan zijn streamingdienst. Klinkt als kattenpis in de grote blockbuster-oceaan? Integendeel. Smartphone-spelletjes zijn veel groter dan console- en PC-gaming. In 2020 goed voor meer dan $100 miljard omzet. In perspectief: dat is meer dan de verkoop van alle Switch-, Xbox- en PlayStation-games samen.
Veel geld te verdienen op mobile. Dus krijgt Netflix er de onvermijdelijke tegenspeler bij: Apple. Spelletjes streamen mag niet van de iOS-eindbaas.
Game over? Facebook vindt alleszins van niet: het lanceert haar spelletjes gewoon in de Safari-browser.
Daarmee zijn alle techreuzen hier de revue gepasseerd. In Silicon Valley is het duidelijk speeltijd.
En verder:
Podcast over Spelen
#157: Metanet en Tokyotech
#157: Metanet en Tokyotech
In de podcast praten we over de ‘Metaverse’. Dat wordt, onder andere door Mark Facebook, als de opvolger van het internet gezien. Maar wat is het? En welke puzzelstukjes moeten er allemaal passen voor deze totaalvisie werkelijkheid wordt?
Daarnaast kijken we naar de Olympische Spelen. Het is te zeggen: welke technologie daar wordt gebruikt. Zowel op sportief als organisatorisch vlak.
Te beluisteren in een realiteit naar keuze, en sowieso waar je anders podcasts scoort. Of hier.
Vond je deze editie leuk?
Smollie & Freddy van Computer Club

Een wekelijkse podcast én nieuwsbrief over technologie. Door Thomas 'Smollie' Smolders (@Ljosmyndun) & Frederik 'Freddy' De Bosschere (@nonkelfreddy). http://www.computerclub.online

Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Gemaakt door Smollie & Freddy van Computer Club met Revue.